Nawet zwykła parkingówka może mocno zaboleć nasz portfel – wie to każdy, komu choć raz przyszło wymieniać komplet owiewek. Jak zapobiec szkodom lub je zminimalizować? Producenci akcesoriów motocyklowych przygotowali szereg rozwiązań, które – mniej lub bardziej – chronią najważniejsze elementy naszych motocykli. Podstawowa ochrona motocykla obejmuje takie rozwiązania, jak crashpady ramy, crashpady osi, gmole, osłony dekli, klamek, czy chłodnicy. 

moto-tour

Crashpady ramy

Małe, tanie, estetyczne. Dostępne do większości modeli motocykli. Montowane do ramy lub bezpośrednio do silnika. Crashpady mogą być montowane na jednej śrubie albo wielopunktowo – na specjalnych platformach. Crashpady jednopunktowe są tańsze, ale podczas wypadków z wyższymi prędkościami, mogą spowodować uszkodzenie ramy. Im więcej punktów montażowych, tym mniejsza szansa, na uszkodzenie ramy lub silnika podczas wypadku. Crashpady nie dadzą aż tak dobrej ochrony naszego motocykla, jak gmole, jednak mają kilka innych zalet. Najczęściej montują posiadacze nakedów i sportów, do których często gmole nie są dostępne. Innym powodem może być ich masa – są znacznie lżejsze, niż szerokie i grube gmole. Ostatnim powodem jest kwestia wizualna – wielu motocyklistów woli dyskretne crashpady, niż okalającą boki silnika metalową klatkę. Plusy? Niska masa, niska cena, estetyczny wygląd. Minusy? Średnia ochrona motocykla. 

ochrona-motocykla

Ochrona motocykla: GMOLe

Rozwinięcie skrótu GMOL to Gięta Metalowa Osłona Lędźwi. Nie wiadomo, dlaczego w języku polskim przyjęto akurat takie nazewnictwo. Niemniej – GMOLE to właśnie gięte orurowanie osłaniające różne elementy motocykla. Gmole mogą osłaniać silnik, chłodnicę, owiewki, bak, a nawet kierownicę. Ich przewagą nad crashpadami jest znacznie większy stopień ochrony i większa ilość punktów montażowych. Podczas wypadku siła uderzenia nie rozkłada się punktowo, jak przy crashpadach, za to jest przyjmowana przez kilka elementów, co lepiej chroni ramę od wygięcia lub nawet pęknięcia. Na gmolach można także zamontować dodatkowe oświetlenie, uchwyty lub bagaż. Plusy? Znacznie lepsza ochrona motocykla. Minusy – dodatkowa masa. 

ochrona-motocykla

Ochrona motocykla: crashpady, slidery osi

Są to niewielkie osłony z tworzywa sztucznego montowane na przedniej oraz tylnej osi. Zwykle kosztują niewiele, za to chronią znacznie droższe elementy. Przednie slidery w razie wywrotki dystansują od asfaltu goleń amortyzatora i zacisk hamulcowy. Tylny slider chroni wahacz i oś motocykla. Są zazwyczaj małe i dyskretne dlatego szczególnie warto je zamontować w swoim motocyklu.

ochrona-motocykla

Ochrona motocykla: osłony dekli

Osłony dekli często stosowane są w komplecie z crashpadami. Są znacznie mniejsze niż gmole, dzięki czemu nie zaburzają linii motocykla. W zależności od typu motocykla crashpad ramy może chronić boki silnika, ale nie w każdym modelu tak jest. Warto zamontować dodatkowo osłony dekli – mogą uchronić nasz motocykl przed bardzo kosztowną naprawą. Jest to jedno z najważniejszych zabezpieczeń. O ile z porysowaną owiewką możemy kontynuować jazdę w trasie, tak już z pękniętym deklem, z którego wycieka olej – nie bardzo. Na rynku znajdziemy zarówno osłony pełne, osłaniające całe dekle, jak i osłony mniej zabudowane. 

ochrona-motocykla-dekiel-karter

Osłony klamek

Osłony klamek wcale nie mają na celu osłaniać klamki podczas wypadku. Jest to rozwiązanie stosowane w wyścigach motocyklowych – takie osłony mają za zadanie zapobiegać przypadkowemu wciśnięciu klamek, gdy ścigające się motocykle jadą bardzo blisko siebie. Co prawda powinny ochronić klamki przed złamaniem przy parkingówce lub gdy zahaczymy kierownicą o budynek, słup czy inny motocykl podczas manewrowania, ale są zbyt słabe, by skutecznie zabezpieczyć klamki w razie szlifu. Najskuteczniejszą ochroną oprócz osłony klamki, która przejmie część uderzenia, jest montaż klamek składanych, które zwyczajnie złożą się w trakcie wypadku.

ochrona-motocykla

Tankpady, tankgripy, osłony baku

Tankpady lub też tankgripy to najczęściej gumowe, naklejane na górze i po bokach baku panele. Spełniają dwie główne funkcje. Po pierwsze – chronią lakier na baku od zarysowań, które powstają od ocierania elementami odzieży – zamkiem kurtki, klamrą plecaka, czy kolanami. Po drugie, znacząco poprawiają przyczepność. Prawidłowy dosiad motocykla wiąże się z obejmowaniem baku kolanami, dzięki temu podczas przyspieszania i hamowania, nasze ręce mogą pozostać luźne, co za tym idzie, nie przenosimy masy na kierownicę, zachowując tym samym znacznie większą możliwość manerowania. Tankgripy istotne są także podczas jazdy sportowej, przy dużym złożeniu. Wówczas zewnętrzną nogę zapieramy o bak motocykla, co zwiększa naszą stabilność na motocyklu, jak i stabilność samego motocykla.

ochrona-motocykla

Zapraszamy do naszego sklepu oraz na nasz kanał na YouTube #TYLKOjazda!

Inspiracje na podróże motocyklowe znajdują się TUTAJ. Wszelkie akcesoria potrzebne w trasie, jak i odzież, buty, rękawice i kaski dostępne są na moto-tour.com.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *