W poprzednim wpisie rozwodziliśmy się na temat uniwersalności motocykli typu naked. Wpis ten możecie przeczytać tutaj. Dzisiaj porozmawiamy o maszynach bezkompromisowych. Różnie na nie mówią: ścigacze, szlifierki, plastiki, przecinaki, sporty. Chodzi oczywiście o motocykle sportowe. Superlekkie, supermocne, opakowane aerodynamicznie ukształtowanymi owiewkami i przede wszystkim – stworzone po to, by zapie… szybko jeździć. Motocykle typu sport – za co je tak kochamy?

Nie ma chyba motocyklisty, który nie słyszał o serii YZF od Yamahy, o GSXR od Suzuki, o ZX-R od Kawasaki i CBR od Hondy.  Kto nigdy nie spotkał się z hasłem „Oddam nerkę za CeBeeRkę”? Tym bardziej zaznajomionym z tematem z pewnością nie trzeba wyjaśniać, do czego odnoszą się nazwy Daytona, RSV, Superveloce, a liczba 916 kojarzy im się ze złotem i czerwienią Bolonii. Sportowe motocykle, jak żadne inne, potrafią rozpalić wyobraźnię. Te dwukołowe rakiety kochamy za agresywny design, brzmienie generujące ciary na plecach i przede wszystkim za osiągi. W sporcie w końcu liczą się osiągi. Zastępy inżynierów wraz z najlepszymi na świecie kierowcami, testują w klasie MotoGP swoje maszyny na największych torach świata, każdego roku dążą do większych mocy, wyższych prędkości maksymalnych, lepszych przyśpieszeń, lepszej aerodynamiki. Wszystkie te technologiczne nowinki, jako pierwsze trafiają do właśnie ulicznych wersji sportów. Czy takich dwukołowych potworów powinniśmy się bać? W czasach litrowych Gixów bez żadnych kagańców – powinniśmy, jeszcze jak. Dzisiaj? Dzisiaj sportem może jeździć każdy, ale czy każdy powinien?  Motocykle typu sport – za co je tak kochamy?

motocykle-typu-sport

Czy sport jest dla Ciebie?

Stojąc przed wyborem motocykla, musisz odpowiedzieć sobie na ważne, ale to bardzo ważne pytania. Do czego motocykla potrzebujesz? Jak będziesz jeździć? Gdzie będziesz jeździć? Ile będziesz jeździć?

Sporta w obecnych czasach warto kupić z dwóch powodów. Po pierwsze – jeśli planujesz jeździć torowo. Sportami, za sprawą pozycji ciała, jaką zapewniają, toruje się zdecydowanie lepiej, niż jeżdżąc innymi typami motocykli. Na sporcie możemy więcej. Możemy bardziej się złożyć, możemy lepiej balansować ciałem podczas przyspieszania i hamowania. Wszystkie podzespoły sportowych motocykli przygotowane są do pracy w granicznych warunkach. Sztywne, twarde zawieszenie zapewni nam stabilność w zakrętach, ostre hamulce pozwolą na dohamowania z wysokich prędkości, a owiewki oraz wysoka moc silników, pozwalają do takich prędkości w ogóle się rozpędzić.

Niestety, wiele z tych właściwości, które na równym torze są zaletą, na drogach publicznych okazują się być wadami. Im twardsze zawieszenie, tym gorzej radzi sobie z wybieraniem dziur i nierówności, o które na polskich drogach wcale nie jest tak trudno. I nie chodzi tylko o komfort, podczas turystycznych przelotów, ale i o bezpieczeństwo. Jeśli wpadniemy w dziurę lub najedziemy na fałdę na nawierzchni, podczas gdy trzemy akurat sliderem kolanowym o asfalt i z kątem złożenia 55 stopni, najpewniej taka akrobacja skończy się w lepszej perspektywie – w rowie. W gorszej – na barierkach. Niezależnie od tego, czy jeździmy torowo, czy ulicznie, gleba prędzej czy później przyjdzie, dlatego na sporta warto wyposażyć się w wysokiej klasy kask, w pełni skórzany kombinezon i solidne, sztywne poprzecznie, wysokie buty sportowe. Osłony klamek i chrashpady też raczej nie zaszkodzą.

motocykle-typu-sport

Tutaj mała autoreklama – wszystko to oczywiście kupić możecie w naszym sklepie, a nasi doradcy, jako doświadczeni motocykliści, doradzą najlepszy możliwy wybór w założonym budżecie.

moto-tour

Drugim powodem zakupu sporta, jest po prostu – chęć posiadania sporta. Niezależnie od tego, jaka motywacja za Tobą stoi. Być może chcesz sporta dla lasu – bo fajnie wygląda na Instagramowych zdjęciach? Jeśli tak, to… To super! Kim jestem, by mówić Ci, co masz ze swoim motocyklem robić?  Nie jestem z tych, którzy piętnują posiadanie motocykli dla samego posiadania, nawet, jeśli motocykl wyjeżdża z garażu kilka razy w roku. Motocykl ma cieszyć oko. Ma dawać radość. Ma być wyrazem naszych zachcianek, bo motocykl – jest zachcianką. To pojazd tak irracjonalny, że ciężko wyobrazić sobie coś bardziej szalonego. I właśnie za to wszyscy motocykle kochamy. Sporty zazwyczaj są też, po prostu, piękne. Nie wspomnę nawet o Superveloce, czy 916, ale nawet taką, powoli klasyczną już, R6 RJ11 można śmiało potraktować jak dzieło sztuki. Jeśli ma cieszyć oko, to niech cieszy oko!

Kiedy nie kupować sporta?

Jeśli jesteś początkującym motocyklistą i zastanawiasz się nad zakupem sporta na pierwszy motocykl, to właściwie masz 3 wyjścia. Pierwszym jest zakup nowoczesnego motocykla sportowego, który posiada zmienne tryby zapłonu. W dobie downsizingu, sportowe motocykle osiągają coraz mniejsze rozmiary. Sporty bywają dość niskie, smukłe i lekkie. Dlatego też łatwo się nimi manewruje. Zagrożeniem dla niedoświadczonego ridera jest trudna w opanowaniu wysoka moc sportowych motocykli. Jeśli planujesz zakup sporta na pierwszy motocykl, warto wybrać maszynę, która posiada zmienne mapy zapłonów. Na przykład tryb rain, tour i sport. Jeżdżąc w trybach najbardziej ograniczających moc, nawet sportowy motocykl jest względnie prosty do opanowania. O ile jesteś w stanie opanować samego siebie! Jeśli nowoczesne sporty wychodzą poza Twój budżet – wówczas warto wybrać niższą pojemność. Zacząć, na przykład od pojemności, 500 lub 650.

honda cbr

Motocykle typu sport – kiedy jeszcze ich nie wybierać

Jeśli planujesz częstą i dłuższą turystykę. Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że sporty nie służą do turystyki. Oczywiście, istnieją ludzie, którzy na sportach objechali świat, jak choćby Sjaak Lucassen, który w 2001 roku, na swojej R1 objechał 77 krajów. Są to jednak wyjątki na skalę światową. Nawet dwustu kilometrowa przejażdżka sportem, będzie już niezbyt niekomfortowa. Owszem, taki wyjazd raz na miesiąc jest jeszcze do wytrzymania. Gorzej, jeśli planujesz jeździć na dłuższe wypady znacznie częściej. Wówczas warto rozważyć motocykle typu naked, motocykle sportowo-turystyczne, lub usportowione „nakedy w owiewkach” w rodzaju CBR650F lub R7.

Zapraszamy na zakupy i zachęcamy do obejrzenia na naszych filmów!

Wszystkie przydatne akcesoria motocyklowe kupisz oczywiście naszym sklepie internetowym moto-tour.com.pl. Zapraszamy na nasz kanał #TYLKOjazda, na którym przedstawiamy propozycje tras motocyklowych i poradniki dla motocyklistów. Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi relacjami, odwiedź nas na InstagramieFacebooku i TikToku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *