Z dzisiejszego poradnika dowiesz się najważniejszych informacji dotyczących bezpieczeństwa butów motocyklowych. Niezależnie od tego, czy stoisz przed wyborem butów miejskich, turystycznych, sportowych, czy adventure, wszystkie one podlegają dokładnie tym samym testom bezpieczeństwa. Poziom bezpieczeństwa danego modelu określić możemy odczytując metkę z certyfikacją, która znajduje się w każdym motocyklowym bucie. A więc – jak wybrać buty motocyklowe?

Wygląd jest ważny, ale – jak wybrać buty motocyklowe?

Jednym z kryteriów wyboru butów jest aspekt wizualny – obecnie na rynku oferta jest wyjątkowo szeroka. Bez trudu znajdziesz buty, które będą pasować do Twojego motocykla i stylu jazdy. Miejski styl i cywilny wygląd? Wybierz motocyklowe trampki i sneakersy w najróżniejszych kolorach. Interesuje Cię sport? Znajdziesz całą masę sportowych butów – z zawiasami, bez zawiasów, z membranami, czy z rozbudowaną wentylacją. Turystyka? Cała masa długich i krótkich butów – od lekkich elastycznych butów do turystyki asfaltowej, aż po usztywniane modele do ciężkiej jazdy adventure, przypominające konstrukcją modele crossowe. Typów butów motocyklowych jest cała masa, ale wszystkie mają jedną wspólną cechę – podlegają certyfikacji bezpieczeństwa. Wszystkie typy butów motocyklowych znajdziesz także w naszym sklepie, gdy już zdecydujesz się na zakupy.

moto-tour

Jak odczytać metkę?

normy-bezpieczenstwa

Najnowszym standardem certyfikowania butów motocyklowych jest norma EN 13634:2017. Jeżeli znajduje się ona na metce, oznacza to, że mamy do czynienia z butem motocyklowym. Jeśli na metce nie ma żadnej normy, oznacza to, że dany model nie jest certyfikowany.  Być może nie był testowany pod względem bezpieczeństwa lub co gorsza, nie przeszedł takich testów pomyślnie. Takiego modelu nie możemy wówczas nazwać butem motocyklowym, ani też nie będzie dopuszczony do sprzedaży jako but motocyklowy. Jeśli jednak na metce mamy podaną certyfikację, to rozczytać możemy ją w taki sposób. Poniższe cyfry odnoszą się kolejno: A – do wysokości buta, B – do odporności na rozdarcia, C – do odporności na przecięcia, D – do sztywności poprzecznej buta. W każdej kategorii występują 2 poziomy. Poziom 1 – podstawowy poziom ochrony. Poziom 2 – wysoki poziom ochrony.

Wysokość buta

jak-wybrac-buty-motocykloweNorma określa wysokość buta jako but niski: poziom 1 lub jako but wysoki – poziom 2. Dla każdego rozmiaru butów męskich i damskich wyznaczona jest tabela, w której mierzone są wysokości – od podeszwy, do tylnej i przedniej krawędzi cholewki. Czy zawsze wysoki but motocyklowy będzie bezpieczniejszy od niskiego? Powszechnie panuje takie przekonanie. Jednak faktyczne właściwości danego buta, które odpowiadają za bezpieczeństwo, określają dopiero kolejne parametry.

Odporność na ścieranie

jak-wybrac-buty-motocykloweNorma określa 2 badane w każdym modelu strefy. Strefa A – mniej narażona na uszkodzenia i Strefa B – bardziej narażona na uszkodzenia. Test ścierania przeprowadza się jest na rolce z grubym papierem ściernym. Jeśli materiał wytrzyma w strefie A 1,5 sekundy, a w strefie B 5 sekund tarcia, przyznawany jest poziom pierwszy. Jeśli materiał wytrzyma w strefie A co najmniej 2,5 sekundy, a w strefie B co najmniej 12 s, przyznany jest poziom 2. Jak widać, w tym parametrze, pomiędzy poziomami różnica jest aż dwukrotna!

Odporność na przecięcia

jak-wybrac-buty-motocykloweOdporność na przecięcia także testowana jest na powyższych strefach. Podczas testu, na materiał z cholewki upuszczane jest ostrze. Poziom odporności określany jest na podstawie tego, jak głęboko, w danej strefie, ostrze zostanie wbite. Dla poziomu 1 w strefie A oraz B jest to maksymalnie 25 mm. Dla poziomu 2: w strefie A maksymalnie 25 mm, a w strefie B maksymalnie 15 mm.

Sztywność podeszwy

jak-wybrac-buty-motocykloweTen test ma symulować sztywność poprzeczną buta w momencie, w którym podczas wypadku, motocykl przygniata stopę. Test przeprowadza się za pomocą prasy, która napiera na podeszwę pod różnym naciskiem. But przechodzi certyfikację na poziom pierwszy, jeśli pod naciskiem 1 kN (czyli około 100 kg), podeszwa nie odkształci się więcej, niż 20 mm. Poziom drugi zostaje przyznany, gdy podeszwa odkształci się maksymalnie na 20 mm, ale już pod naciskiem 1,5 kN (około 150 kg).

Z zawiasem, czy bez? Jak wybrać buty motocyklowe?

jak-wybrac-buty-motocyklowe

Zawias w butach stosuje się w celu usztywnienia poprzecznego cholewki buta, przy jednoczesnym zachowaniu mobilności wzdłużnej. Górną i dolną część cholewki wzmacnia się w butach z zawiasem, zazwyczaj, ochraniaczami z tworzywa. Ochraniacze z  tworzyw sztucznych są znacznie sztywniejsze od skóry, a także lepiej chronią nogę przed złamaniem lub zgnieceniem przez motocykl. Gdyby wykonać but w pełni z tworzywa – jak buty narciarskie – byłby on zbyt sztywny, by komfortowo w nim jeździć, a piesze wycieczki stałyby się wręcz niemożliwe. Dlatego, w okolicy kostki, stosuje się zawias łączący górną część ochraniacza z dolną, co pozwala zachować mobilność stopy . Załóżmy, że mamy dwie pary butów motocyklowych z certyfikacją na poziom 2 w każdej klasie, jednak jeden model posiada zawias, drugi nie. Które wybrać? Jeśli zależ nam na maksymalnym bezpieczeństwie, a ryzyko wypadku jest duże – wówczas buty z zawiasem. Jeśli nie jeździmy agresywnie, za to lubimy zejść z motocykla na pieszą wycieczkę – buty bez zawiasu.

Zapraszamy do naszego sklepu!

Inspiracje na podróże motocyklowe znajdują się TUTAJ. Wszelkie akcesoria potrzebne w trasie, jak i odzież, buty, rękawice i kaski dostępne są na moto-tour.com.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *